La prevalenza della psoriasi è in aumento? Un follow-up di 30 anni di una coorte basata sulla popolazione
C'è indicazione di un aumento della prevalenza della psoriasi in alcune popolazioni occidentali. Tuttavia, i risultati non sono conclusivi.
Obiettivi
L'obiettivo di questo studio è stato quello di analizzare le tendenze di prevalenza della psoriasi negli ultimi 30 anni, separando gli effetti in base all'età, alla coorte di nascita e al periodo di tempo.
Metodi
Sono state studiate cinque ricerche basate sulla popolazione della Norvegia settentrionale, all'interno dello Studio Tromsø 2-6, raccolte tra il 1979 e il 2008. Sono stati inclusi i partecipanti di età compresa tra 20-79 anni, con dati di psoriasi auto-riportata in almeno uno dei sondaggi, per un totale di 69,539 osservazioni a partire da 33,803 individui nati tra il 1915 e il 1979. Gli andamenti della prevalenza della psoriasi sono stati esaminati utilizzando delle progettazioni cross-sezionali, di scarto temporale, e longitudinali dei tracciati grafici. Le tendenze osservate sono state ulteriormente valutate con modelli generalizzati di regressione lineare.
Risultati
La prevalenza auto-riferita della psoriasi è aumentata dal 4.8% nel 1979-80 al 11.4% nel 2007-08. I tracciati grafici hanno mostrato un aumento della prevalenza di psoriasi da ogni indagine consecutiva in tutti i gruppi di età esaminati e in tutte le coorti di nascita, indicando gli effetti del periodo di tempo come esplicativi di questo aumento. L'odds ratio per la psoriasi nella nostra coorte è stato di 2.5 volte superiore nel 2007-08 rispetto al 1979-80 (odds ratio aggiustato = 2.53, intervallo di confidenza al 95%: 2.11-3.03). La prevalenza di persone che ha riportato la diagnosi del medico è stata del 9.9% nell'ultima rilevazione. Nei sottogruppi della popolazione in studio, la psoriasi è stata associata con un più alto indice di massa corporea, con una minore attività fisica durante il lavoro e il tempo libero, con un basso livello di istruzione, e con l'abitudine al fumo.
Conclusioni
I nostri risultati indicano un aumento nella prevalenza della psoriasi auto-riferita. Ciò potrebbe rappresentare un vero aumento della prevalenza, forse a causa dei cambiamenti nello stile di vita e nei fattori ambientali, o a causa di una maggiore consapevolezza della malattia.
Storia della pubblicazione:
Titolo: Is the prevalence of psoriasis increasing? A 30 year follow-up of a population-based cohort
Rivista: British Journal of Dermatology. doi: 10.1111/bjd.12230
Autori: K. Danielsen, A.O. Olsen, T. Wilsgaard, A.-S. Furberg
Affiliazioni: Department of Dermatovenerology, University Hospital of North Norway, Tromsø, Norway
Department of Community Medicine, Faculty of Health Sciences, University of Tromsø, Tromsø, Norway
Department of Rheumatology, Dermatology and Infectious Diseases, The Olafia Clinic, Oslo University Hospital, Oslo, Norway
Institute of Clinical Medicine, Faculty of Medicine, University of Oslo, Oslo, Norway
Department of Microbiology and Infection Control, University Hospital of North Norway, Tromsø, Norway
Abstract:
Background
There is indication of an increasing prevalence of psoriasis in some western populations. However, the results are not conclusive.
Objectives
The objectives of this study were to analyse trends in psoriasis prevalence over the past 30 years separating age, birth-cohort and time period effects.
Methods
Five population-based surveys in North Norway, the Tromsø Study 2-6, collected in 1979-2008, were studied. Participants aged 20-79 years with self-reported psoriasis data in at least one of the surveys were included, yielding a total of 69,539 observations from 33,803 unique individuals born from 1915 to 1979. Trends in psoriasis prevalence were examined using cross-sectional, time-lag, and longitudinal designs of graphical plots. Observed trends were further evaluated in generalized linear regression models.
Results
Self-reported lifetime prevalence of psoriasis increased from 4.8% in 1979-80 to 11.4% in 2007-08. Graphical plots showed an increasing prevalence of psoriasis by each consecutive survey in all examined age groups and birth-cohorts, leaving time period effects as explanatory for the increase. The odds for psoriasis in our cohort was 2.5 times higher in 2007-08 than in 1979-80 (adjusted odds ratio = 2.53, 95% confidence interval 2.11-3.03). The prevalence of persons reporting a doctor's diagnosis was 9.9% in the last survey. In subgroups of the study population, psoriasis was associated with higher body mass index, lower physical activity during work and leisure time, lower educational level, and smoking.
Conclusions
Our findings indicate an increasing prevalence of self-reported psoriasis. This could represent a true increase in prevalence, possibly due to changes in lifestyle and environmental factors, or an increased awareness of the disease.